Na čtyřech kolech v terénu
Příběh autokrosu 1
Závody, které můžeme označit jako autokros, se poprvé konaly ve Velké Británii krátce po druhé světové válce, v červenci 1947. V padesátých letech pak na britských tratích startovaly nejen upravené cestovní vozy, ale i první speciály. V Evropě se první autokros konal v roce 1968 a to v rakouském Gross Hofflein. V závodě zvítězil jezdec Walter Roser. V dubnu 1969 se na stejné trati objevila první bugina, koncem léta téhož roku se jel obdobný ukázkový závod v bavorském Hersbrucku.
Počátky českého autokrosu, kouzelného, tvrdého a velmi rychlého sportu se odehrály v roce 1969. Tehdy se vrátili dva novinářští kolegové Karel Hrubec a Antonín Bahenský z Rakouska celí nadšení, že viděli nádherné automobilové závody, které se jely na trati v terénu na trávě, hlíně a blátě. Jejich nadšené vyprávění velmi zaujalo pár lidí a najednou byl na světě první československý autokrosový legendární závod, který se jel nedaleko Přerova v Údolí mamutů. V tomto prvním závodě na našem území startovala hned první bugy. Jejím jezdcem byl velice známý rakouský závodník Erich Glavitza, který po poměrně tvrdém boji s našimi jezdci, kteří pilotovali soutěžní automobily, zvítězil. Glavitzova bugy VW byla opravdu silnou inspirací pro spoustu lidí. Československý autokros tak zapustil své první kořínky. Zalíbil se jezdcům, sportovním funkcionářům i novinářům. Další závod na sebe nenechal příliš dlouho čekat, a už o rok později se jel další závod, který se konal na pardubickém dostihovém závodišti. Zde se objevila první česká varianta bugy Škoda - MTX. Tento závod vysílala v přímém přenosu televize. Statisíce lidí se dozvěděly o tomto novém sportu a někteří z nich po něm dokonce zatoužili jako konstruktéři i jako soutěžní jezdci. Už za několik málo let se ozval burácivý zvuk autokrosové buginy také uprostřed Českomoravské Vrchoviny. Na kraji městečka Bohdalova , pod vysokým komínem místní cihelny.